Å trives i eget selskap

Categories Psykisk helse

Bildet er hentet fra unsplash.com

Jeg husker godt fra tiden jeg slet psykisk. Jeg elsket, men samtidig hatet å være alene. Det var godt å være alene. Da slapp alle å se meg på det verste. Når jeg var med andre følte jeg meg litt som ett menneske. Da var jeg i godt humør, og hadde det koselig. Men jeg tilbrakte mye tid alene. Kjente mye på ensomhet, og at ingen brydde seg om meg. I ettertid tok jeg selvfølgelig feil.

I dag ELSKER jeg å være alene. Kanskje fordi jeg er alenemor, og setter så stor pris på alenetiden jeg har. Jeg har siden jeg var liten, vært veldig glad i å være alene. Jeg synes det er godt å nyte roen. Bruke tid til å slappe av, og bare bruke tid på akkurat det jeg har lyst til.

Kanskje er du mye alene, enten frivillig eller ufrivillig. Kanskje føler du deg ensom? Eller kanskje du sliter med å vite hva du skal bruke tiden på?

Jeg hadde lyst til å skrive om dette, da dette er noe jeg har kjent mye på. Det å være ensom, og ikke vite hva jeg skal bruke all tiden min på.

Her kommer mine tips:

  1. Finn deg noen hobbyer og interesser som du kan bruke tid på. Det gjør at du glemmer klokka, og tiden går plutselig veldig fort.
  2. Sett av tid til egenpleie. Pleie deg selv. Ta deg en god dusj, ta en ansiktsmaske, stell føttene dine.
  3. Det blir aldri tomt for husarbeid. Gjør det koselig rundt deg. Tenn gjerne lys om kvelden. Lag deg noe godt å spise. Det hjelper mye på psyken hvordan omgivelsene rundt deg er.
  4. Finn ut hvorfor du ikke trives med å være alene. Kanskje savner du det å være sosial? Da må du finne løsninger på hvor du kan være sosial som passer deg.
  5. Skriv ned det som plager deg, og som du tenker på.

Håper du liker tipsene mine!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *